Facebook’un yakın zamanda Meta olarak yeniden markalaşması, ‘’ metaverse ’’e olan ilgiyi önemli ölçüde artırdı. Gittikçe daha fazla marka sahibi meta veri tabanında mal ve hizmet sağlamaya başladıkça, kaçınılmaz ihlalle mücadele etmek için sanal mallar ve hizmetler için ticari marka koruması sağlamak giderek daha da önemli hale geldi.

Metaverse’de Marka Koruması

ABD Ticari Marka ve Patent Ofisi (USPTO), malları veya hizmetleri sanal bir alanda korumaya yönelik ticari marka başvurularının sayısında önemli bir artış yaşadı.

Son yirmi yılda, e-ticaretteki çarpıcı artış, marka sahiplerinin alan adları ve ardından sosyal medya hesaplarıyla başlayarak siber uzaydaki varlıklarını korumak için çabaladığını gördü. Dijital deneyimin sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik yaratmasıyla beraber yeni insan etkileşim alanları ortaya çıktı. Teknoloji uzmanları ve pazarlamacılar bu yeni insan etkileşim alanlarına ‘’metaverim’’ adını veriyor. Ortaya çıkan bu yeni alan, yeni iş fırsatları, ürün ve hizmetleri daha hızlı tanıtma ve çeşitli endüstriler için ölçeklenebilirliği artırmanın yeni yollarını sunuyor.

Bu yeni alanda tüketiciler, giysiler veya arabalar gibi sanal öğeleri bir platformdan diğerine taşıma olanağına sahip. Gerçek dünyada, bir tüketici bir spor takımı formasını alışveriş merkezinden veya internetten satın alabilir ve ardından bunu bir spor etkinliğinde, bir restoranda veya evde giyebilir. Sanal ortamda ise, kullanıcı oluşturduğu bir ‘’avatar’’ tarafından birden fazla platformdan bir kıyafet satın alabilir ve giyebilir.

Oluşturulan bu yeni ortamda, marka sahipleri iş modelleri ve inovasyondan yararlanmak için Fikri Mülkiyet stratejilerini dikkate almalıdır. Meta veri deposundaki korunabilir fikri mülkiyet varlıkları, telif hakkıyla korunan içerikten logolar, markalar, sloganlar, ambalaj ve tasarım biçimdeki ticari takdim şekilleri dahil olmak üzere her türlü ticari marka için patent koruması çeşitlilik gösterir. Bu durumda şirket ve marka sahipleri, meta veri tabanında iş yapmak isteyip istemediklerini belirlemek için mal ve hizmetleri pazarlamayı ve tanıtmayı umdukları sanal ortamın kapsamlı bir analizi yapmalıdır.

Karşılaşılabilecek Yasal Sorunlar

Yeni sanal ortam nedeniyle fikri mülkiyet hukukunda değişiklikler kaçınılmazdır. Birçok yasal sorunun çözülmesi gerekiyor. Örneğin:

  • Bir ticari marka fiziksel dünyada değil de metaevrende ünlü olarak kabul edilebilir mi?
  • Gelecekteki ticari marka lisanslama anlaşmaları meta veri deposunda nasıl görünecek?
  • Ticari marka franchising ve diğer iş birliği modelleri meta veri deposunda nasıl uygulanacak?
  • Sanal dünyalar gerçek dünya görselleri ile hologramlar halinde birleştirildiğinde marka, patent ve telif hakları hukuku kapsamında koruma yaklaşımı nasıl olacaktır?

Adımlar ve Hususlar

İşletmeler, aşağıdaki yasal ve ticari nedenlerle birbirine bağlı sanal gerçeklik alanında ticari markalarını korumayı ve tescil ettirmeyi düşünmelidir:

  • Marka Koruma ve Uygulama: Bir kuruluşun iş modeline ve gelecekteki ürün/stratejisine bağlı olarak, şirketler proaktif bir yaklaşım benimsemelidir. Daha fazla işletme meta veri tabanında faaliyet göstermek için hareket ettikçe, ticari markaların geçersiz veya hileli kullanımını tespit etmeye yönelik marka izleme harcamalarının artmaya devam etmesi muhtemeldir. Bu noktada, meta veri deposunda marka korumasının ve yaptırımının nasıl gelişeceğini belirlemek için henüz çok erken. Bununla birlikte, kaçınılmaz olarak, metaverse/sanal dünyadaki ticaret, ticari markaların üçüncü taraflarca kafa karıştırıcı derecede benzer veya aynı şekilde hileli kullanımını içerecektir. Halihazırda sanal dünyada faaliyet gösteren veya yapmayı planlayan şirketler, ticari markalarını sanal bir pazarda kullanmak üzere tescil ettirerek bu tür potansiyel riskleri öngörmelidir.
  • Fikri Mülkiyet Haklarına Bütünsel Bir Yaklaşım: Meta veri tabanında sunulan iş modelleri, temel ürünler ve hizmetler, daha önce hiç olmadığı kadar fikri mülkiyet haklarının birbirine bağlılığını vurgular. Sanal bir işletme, bir sanal ürün tasarımına sahip olabilir. Bu tasarım, ticari marka kanunu, tasarım patenti ve telif hakkı kanunu uyarınca ticari takdim şekli olarak korunmaya ihtiyaç duyabilir. Böyle bir sanal ürünün tartışmasız sahipliğini elde etmek için, özellikle yasal bir işlemde, fikri mülkiyet korumasının dikkatlice düşünülmesi ve daha özenli bir şekilde ele alınması gerekir.
  • Pazar Varlığı: Pazarlama yönünden ve satış stratejisinden, işletmeler meta veri tabanında faaliyet göstermeye ve varlıklarını sanal dünyada korumaya karar verdikten sonra, bu tür pazarlamanın dünya çapındaki yeni tüketici sınıflarına ulaşabileceği gerçeğiyle yüzleşecekler. Bu yeni platformlar sayesinde işletmeler, markalarının küresel olarak tanınması ve potansiyel olarak ünlü olması için yeni bir araca sahip olacak. Bu yeni dünya sonucunda ticari marka haklarını izleyen ve koruyan marka bilinirliği araçları önemli bir konuma yükselecek.

Son Düşünceler

Daha fazla marka dijtal evrenin gelişimine yatırım yaptıkça, metaverse evreninde markaları korumak karmaşık bir hal alacaktır. Meta veri deposunun nasıl oluşturulduğuna, kullanıcıların onunla nasıl etkileşime girdiğine ve markaların nasıl iş yapacağına rehberlik edecek olan fikri mülkiyet hakları söz konusu olduğunda, düşünceli ve akıllı bir planlama gereklidir. Adres Patent; marka, patent, tasarım ve telif hakları konusunda ileri düzeyde bir birikim ve deneyime sahiptir. Markanızı metaverse evreninde koruma altına almak için Adres Patent uzman vekillerinden bilgi alın.