“Metaverse” terimi, kelimenin tam anlamıyla “evrenin ötesinde” anlamına gelir.

Evrenin ötesinde anlamı taşıyan Metaverse, insanların çalışabileceği, oynayabileceği, eğlenebileceği, bol etkileşimli sanal 3B dünyalardır. Marka sahipleri de bu yeni dünyada, yeni tüketicilerle etkileşim kurmak ve marka sadakatini artırmak için çalışırken, sanal mal ve hizmetler için marka koruması elde etmeyi ihmal etmemelidir.  Ekim 2021’den bu yana ABD Patent ve Ticari Marka Ofisi (USPTO), “sanal mallar” için 200’den fazla başvuru olduğunu bildirdi. Markalar için önemi gün geçtikçe artan bu evrende markanızı nasıl koruyacağınızı bilemiyorsanız sizin için detaylı bir şekilde anlatacağız.

Metaverse Özellikleri

  1. Kalıcılık: Metaverse her zaman “açık” olacaktır. Sıfırlanmayacak, yeniden başlatılmayacak veya fişten çekilmeyecek. Kullanıcılar istedikleri zaman girip çıkacak ve içerik her zaman mevcut olacak. Bu sürekli kullanılabilirlik, kullanıcıların deneyimlerini geliştirecek bir süreklilik sağlayacaktır.
  2. Gerçeklik: Metaverse’deki kullanıcılar, gerçek dünyayla eşit düzeyde sürükleyici ve etkileşimli deneyimlerin yeni bir seviyesini keşfedecekler. VR ve AR teknolojileri geliştikçe, kullanıcıların duyusal deneyimleri de artacaktır. Metaverse’in kullanıcıların duyularını gerçek dünyada olduğu kadar meşgul edeceği bir zaman olacak.
  3. Merkezi Olmayan: Günümüzün sosyal medya şirketlerinin aksine, Metaverse üzerinde tek bir varlık veya kuruluş kontrol etmeyecektir. Daha çok İnternet gibi olacak ve daha az sosyal medya platformları gibi olacak.
  4. Sanal Pazar Yerleri ve Ekonomiler: Metaverse, kullanıcıların fikir, kültür, sanat ve iş dünyası dahil olmak üzere sanal pazar yerlerine katılmalarına izin verecektir. Bu pazar yerleri, kullanıcıların NFT’ler, sanal emlak, etkinlik biletleri, bilgiler ve sanal ürünler gibi dijital varlıkları satın almasına, satmasına ve paylaşmasına olanak tanıyacak.
  5. Güçlendirilmiş sosyal deneyimler: Metaverse, kullanıcıların yapay zekâ varlıkları ile sosyal bağlantılar kurmasını sağlayacak. Bu bağlantılar aracılığıyla kullanıcılar bilgi, içerik ve fikirleri paylaşacak ve sanal olayları “birlikte deneyimleyecek”.
  6. Sınırsız fırsatlar: Sanal olacağından, Metaverse gerçek dünyanın sınırlamalarından ve engellerinden zarar görmeyecektir. Her an her yerden aşırı erişilebilirliğe sahip sonsuz bir sanal alan olacak.

Bir İşletmenin Metaverse’i Kullanabileceği En İyi 7 Yol

Metaverse’de mevcut olacak fırsatlar görünüşte sonsuzdur ve çoğu henüz düşünülmemiştir bile. Yine de Metaverse bugün ve yakın gelecek için markalara önemli fırsatlar sunuyor.

Markaların Metaverse’den yararlanabileceği en iyi yedi yol şunlardır:

  1. Sanal ürünler satmak: 2021’de sanal ürünlere 100 milyar dolardan fazla harcandığı tahmin ediliyor. Daha da önemlisi, bu 100 milyar dolar, işletmelerin Metaverse’de gelir elde etmeleri için artan fırsatın sadece bir örneği.
  2. Sanal Showroom’lar veya vStore’lar: vStore’lar, müşterilerin showroom turlarına çıkmalarına ve ürünler de dahil olmak üzere her türlü nesneyle etkileşime girmelerine olanak tanır. Mobilya, araba, moda ve NFT varlıkları gibi ürünleri görselleştirme ve bunlarla etkileşim kurma yeteneği, tamamen Metaverse’de gerçekleşebilir.
  3. Ürün Satış Eğitimi: Metaverse, eğitim ve öğretim seminerleri de dahil olmak üzere “birlikte deneyim” etkinlikleri sunacaktır. Ürün demoları ve satış teknikleri gibi tekrar eden eğitimler Metaverse’de neredeyse hiçbir ücret ödemeden gerçekleştirilebilir.
  4. Özelleştiriciler + Yapılandırıcılar: Metaverse sürükleyici olacağından, işletmeler müşterilerine mobilya, otomobil, ev ve ticari alanlar gibi özelleştirilmiş ürünlerin “sanal demolarını” gösterebilecekler.
  5. İadelerin Azaltılması ve Daha Yüksek Sürdürülebilirlik: Sanal turlar ve tanıtımlarla müşteriler ürünleri satın almadan önce daha iyi bir şekilde görebilir. Bu da iadeleri ve değişimleri azaltır.
  6. Düşük Araştırma ve Geliştirme Maliyetleri: Metaverse’deki sanal prototipler, fiziksel prototiplere ve örneklere olan ihtiyacı azaltacaktır.
  7. Reklam: Metaverse oyunlarda, sanal mağazalarda tabelalarda ve dijital ürünlerde marka yerleştirme için sonsuz fırsatlar sunacak.

Metaverse’de Bir Markayı Nasıl Korursunuz?

Metaverse’de bir markayı korumanın en iyi yolu, sanal ürün ve hizmetlerinizi tanıtmak için kullandığınız adı, logoyu ve herhangi bir ifadeyi veya sloganı ticari marka haline getirmek ve tescil ettirmektir. Ticari markalar, Metaverse’deki markalar da dahil olmak üzere markaları korur. Sanal mal ve hizmetler için markanızın adını, logosunu ve ifadesini ticari marka haline getirmek ve tescil ettirmek; onu korumanın en iyi yoludur.

Metaverse’de Markanızı Korumak için 5 Adım

  1. Ticari markalarınızı tescil ettirin: Marka sahiplerinin ticari markalarını kendi faaliyet alanınızda ve Metaverse’de kullanımına uygun USPTO ve yabancı muadil örneklerinde olduğu gibi tescil ettirin. Bu konuda açık hüküm bulunmasa da özellikle Amerika’da büyük markaların “indirilebilir sanal mallar” ifadesini Metaverse ’teki kullanımı içermek üzere USPTO nezdinde yaptıkları marka başvurularında sıkça tercih ettikleri biliniyor. Aynı zamanda bu başvuruların sanal ürünlerin Metaverse gibi sanal ortamlarda satışa sunulmasına ilişkin hizmetler ve bu ürünler vasıtasıyla sunulacak olan eğlence hizmetleri gibi sanal ürünlerle bağlantılı hizmetlere ilişkin sınıflandırmaları içerdiği görülüyor. Dolayısıyla markanızı tescil ettirirken amacınız sadece markanızı tescil ettirmek değil, markanın Metaverse’de kullanımını içerecek şekilde tescil ettirmek olmalıdır.
  2. Bir ticari marka izleme hizmetine abone olmayı düşünün: Bir ticari marka sahibi, Metaverse’de ihlal eden her kullanımı izleyemez. Ticari marka izleme hizmetleri, ticari marka sahibinin olası ihlal faaliyeti için ilgili pazarları ve İnternet içeriğini izlemesine olanak tanır. Bir izleme servisiyle birlikte çalışmak, ihlal faaliyetlerinden çok geç olmadan haberdar olmanızı ve bu sorunlar ortaya çıktığında hızlı bir şekilde harekete geçmenizi sağlar.
  3. Platformları ve ihlal edenleri derhal bilgilendirin: Metaverse’de ihlal faaliyeti tespit ettiğinizde, bu ihlali platforma bildirin.
  4. Bir meta veri deposu varlığı oluşturun: Son olarak, kendinize ait bir meta veri deposu varlığı oluşturun. Metaverse’den tüketicilere ulaşmanın, gelişen ve büyüyen bir pazar aracılığıyla marka bilinci oluşturmanın alternatif bir yolu olarak yararlanmanın getirdiği faydaların yanı sıra, aktiviteyi izleme fırsatı da sağlar.
  5. Ticari markalarınızı doğru ticari marka sembolü ile kullanın: Metaverse’de kullanıcılar, artık bir web sitesinde olduğu gibi markanızla dijital olarak karşılaşacaklar. Bir ticari marka sembolü kullanmak, müşterilerin marka adlarınızı ve logolarınızı tanımasını ve bunları işletmenizle ilişkilendirmeye başlamasını şart koşar.

Metaverse İçin Markanızı Yasal Olarak Korumaya Yönelik Bir Sonraki Adımı Atmaya Hazır Mısınız?

Metaverse, tıpkı internette olduğu gibi, yakında günlük hayatımızın bir parçası olabilecek alternatif bir gerçeklik sunuyor. Sonuç olarak, Metaverse’de marka koruması ihtiyacı, fiziksel olarak ve internette olduğu kadar büyük olasılıkla önemli olacaktır. Meta veri deposunun nasıl oluşturulduğuna, kullanıcıların onunla nasıl etkileşime girdiğine ve markaların nasıl iş yapacağına rehberlik edecek olan fikri mülkiyet hakları söz konusu olduğunda, düşünceli ve akıllı bir planlama gereklidir. Adres Patent marka, patent ve telif hakları konusunda ileri düzeyde bir birikim ve deneyime sahiptir. Markanızı Metaverse evreninde koruma altına almak için Adres Patent uzman vekillerinden bilgi alın.