Almanya, Türkiye’nin en önemli dış ticaret yaptığı ülkelerinden birisidir. Markanızı Almanya’ya ihraç ediyor ya da etmeyi düşünüyorsanız,  bu rekabet ortamında oluşabilecek taklit ve kopyalarına karşı korumak için markanızı tescil ettirmelisiniz. Yoğun emek harcayarak oluşturduğunuz markanızı uluslararası alanda korumak, zaman ve sermayeden kazanmak için Almanya’da marka tescili nasıl yapılır ve önemli adımları neler beraber inceleyelim.

Almanya Türkiye Ticari İlişkileri

Almanya ve Türkiye uzun yıllara dayanan en önemli ticaret ortaklıklarına sahip iki ülkedir.  1960’larda Almanya’ya Türk göçüne kadar uzanan bağlarla, ülkeler arasındaki ilişkiler klasik bir ticari ilişkinin ötesine geçmektedir.

Şu anda, Türkiye’de bulunan 7.000’den fazla Alman şirketi ile birlikte, Alman kurumsal yatırımları, Türkiye’nin ekonomik kalkınması ve uzun vadede refahı için hayati önemde görülmektedir. 2018 yılında ülkeler arası ticaret hacmi 37,7 milyar avroya ulaşmıştır. İlişki hem Türkiye hem de Almanya için bir kazan-kazan durumudur. Bir yandan, Türkiye’nin genç nüfusu Almanya’nın görece eski işgücü için bir kazanç ve Türkiye’deki operasyonların düşük maliyeti Alman faaliyetlerini çeken bir teşviktir. Aynı zamanda Türkiye, en büyük ihracat pazarı olduğu için Almanya için de vazgeçilmez bir ülkedir. (1)

Almanya’da Marka Tescili

Her ülke kendi marka tescil mevzuatını ve kurumlarını ihtiyaçlarına göre düzenler.  Almanya’da Marka Hukuku bakımından Tescil Aşamalarını şu şekilde inceleyebiliriz. (2)

  • Almanya’da Marka Tescil Süreci
  • Almanya’da Marka Tescil Başvurusu Ret Sebepleri
  • Almanya’da Marka Koruma Süresi ve Yenilenmesi

 Almanya’da Marka Tescil Süreci:

Almanya’da Marka Tescil başvurusunun içermesi gereken hususlar şunlardır:

  • Başvuru dilekçesi
  • Başvuru yapanın kimlik bilgileri/şirket ise şirket belgeleri
  • Markanın örneği
  • Kaydı istenen mal ve hizmetlerin listesi

Başvuru dilekçesi ticaret sicil kaydına uygun eksiksiz ve doğru bilgiler içermesi gerekmektedir, kayıt sonrası değişiklik yapmak mümkün değildir.

 Almanya’da Marka Tescil Ret Sebepleri

Almanya’da marka tescil başvurusu ret sebepleri Türkiye ile büyük benzerlik göstermekte olup şunlardır:

Mutlak Tescil Engelleri: Madde 8 MarkenG

  • Markanın ayırt edici karakterinin olmaması
  • Bir ürünün veya hizmetin tanımlayıcı karakterinin marka olarak tescil talebi
  • Genel Ahlak veya toplum düzenine aykırılık içeren marka başvuruları
  • Markanın bir Devlet simgesini içermesi

 Nispi Tescil Engelleri: Madde 9 MarkenG

  • Tescilli veya Kayıtlı olan önceki bir marka ile özdeşlik
  • Tescilli veya Kayıtlı olan bir markanın aynı mal ve hizmet sınıflarında tescili talepleri
  • Tescilli veya Kayıtlı olan bir eski marka ile karıştırılma ve haksız rekabet yaratma ihtimali olan marka tescili başvuruları

Almanya’da Marka Tescili Koruma Süresi ve Yenilenmesi

  • Alman Marka Sicilinde yapılan kayıt ile birlikte Almanya kapsamında Marka koruma altına alınmaktadır
  • Koruma Süresi: 10 yıl, Madde 33 MarkenG
  • Başlangıç Tarihi = Kayıt Tarihi, Örnek: 28.09.2022
  • Sona Erme Tarihi = Kayıt Tarihine tekabül eden tarih, 28.09.2032 Koruma Süresi harç bedelinin tamamen ödenmesi durumunda uzatılır, yenilenir
  • Alman Marka ve Patent Kurumu (Md. 47/5) marka sahibine marka korumasının bitiminden 6 ay öncesinde yenileme konusunda bildirimde bulunur. Ancak yapılmamış bildirimden Kurum’un sorumluluğu bulunmamaktadır.
  • Yenileme dilekçesi marka korumasının bitiminden önce 6 ay içerisinde verilmelidir. Yedek hüküm olarak korumanın bitiminden sonraki 6 ay içinde de cezalı yenileme yapılabilir.
  • Uzatma yapılmaması halinde marka sicilden terkin edilir.

 Almanya Marka Başvurusunda Öncelik Hakkı

  • 34 MarkenG – Uluslararası Tescilli Marka Önceliği

Türkiye’de daha önceki tarihli başvurulan markalar, aynı mal ve hizmet sınıflarında başvurulmak üzere, Almanya’daki marka tescillerinde rüçhan hakkına sahip olur. Bu haktan faydalanmak için önceki tarihli marka başvurusuna ilişkin evraklar, yapılan tescil talebi ile birlikte sunulmalıdır.

Almanya Marka Tescil Başvurusunda En Geniş Koruma Nasıl Sağlanır?

Markanız için en geniş korumayı sağlamak parasal gücünüze bağlıdır. Bir marka mümkün olan en geniş korumayı sağlamak için işletme adını, sloganını ve logosunu tescil ettirebilir. Bu da markaya kullanım esnekliği sağlar. Marka, bazen tek bir sloganı ya da tek başına logoyu tasarımlarında kullanabilir. Örneğin markanıza özel hazırladığınız ve tescil ettirdiğiniz sloganla internet reklamı çıkabilir veya afiş hazırlayabilirsiniz. Fakat ekonomik gücünüz daha az elverişliyse bu sefer markanız için en önemli bileşenleri tescil ettirmelisiniz. Gücünüz yettikçe markanızı kapsayan diğer bileşenleri tescil ettirmeyi unutmamalısınız.

Almanya’da Marka Tescil Başvurunuzu Adres Patent ile Yapın

Adres Patent marka, patent ve telif hakları konusunda ileri düzeyde bir birikim ve deneyime sahiptir. Müşterilerine, marka, patent, telif hakları ve fikri mülkiyet hakları konusunda uluslararası düzeyde tavsiye ve uzman kadrosuyla danışmanlık yapmaktadır.  Almanya’da marka tescili ile ilgili detaylı bilgi için uzmanlarımızdan bilgi alın.



Bu site kullanıcı deneyimini geliştirmek için çerezler kullanır. KVKK uyarınca haklarınızı öğrenmek için kvkk aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.