“DAMAK ÇATLATAN” HARİTA!

“DAMAK ÇATLATAN” HARİTA!

Adres Patent, Türkiye’nin 81 ilinde üretilen yöresel lezzetlerin haritasını hazırladı. İşte “damak çatlatan” lezzetlerimizin haritası…
Sizin yörenizin en ünlü lezzetleri hangileri, biliyor musunuz?
 
 

 

YÖREX 2018 ANTALYA’DA KAPILARINI AÇIYOR

Türkiye, bulunduğu coğrafi konum nedeniyle zengin kültürel çeşitliliğe sahiptir. İşte bu kültürel zenginlik, her yörenin kendine özgü tarım, sanayi ve el sanatı ürünleri “YÖREX 2018”de sergilenecek. 
Bu yıl 9’uncusu düzenlenen fuar, 24 – 28 Ekim tarihleri arasında açık kalacak. Binlerce yıllık üretim teknikleriyle hazırlanan kadim lezzetler, el emeği göz nuru yöresel ürünler bu fuarda buluşuyor. 
 

“DAMAK ÇATLATAN” LEZZETLERİMİZ

Edirne’den Ardahan’a, Sinop’tan Hatay’a yüzlerce yerel üretici “Sizin Oraların Nesi Meşhur?” sloganıyla YÖREX 2018 Fuarı’na katılacak. Mut Zeytinyağı, Meli İnciri, Korkuteli Karyağdı Armudu, Urfa Zerdesi, Tunceli Şorbik Çorbası, Sinop Nokulu, Beypazarı Kurusu…  Yerinde istihdam, güçlü yerel ekonomiyi destekleyen fuarda özellikle Türkiye’de “Coğrafi İşaret Tescili” alan ürünler ön plana çıkacak. 
 

ADRES PATENT YÖREX 2018’DE

 
Türkiye’nin 81 iline ait yöresel lezzetlerin haritasını hazırlayarak bir ilke imza atan Adres Patent de Fuara güçlü bir ekiple katılıyor. Sektörün köklü ve en güçlü firmalarından Adres Patent, coğrafi işaret belgesi almak isteyen tüm üreticilere destek verecek. 
 
Adres Patent Genel Müdürü Cumhur Abdullah Akbulut, “Sınai mülkiyet haklarını öğrenmek, yerel ürünlerini dünya ile buluşturmak ve ürünlerine değer katmak isteyen üreticileri mutlaka standımıza bekliyoruz” dedi. 
 

 

 

 

 

 

NEDEN COĞRAFİ İŞARET ALMALIYIZ?

Geleneksel bilgi ve kültürel değerlerimizin korunması açısından büyük öneme sahip olan coğrafi işaretler, üreticiye de pazarlama konusunda büyük avantajlar sağlamaktadır. Tüketicilerin coğrafi işaret amblemi olan ürünleri daha çok tercih etmesi bu ürünlerin satış değerini artırır.
 
Coğrafi işaret alan ürün, diğerlerinden ayırmak için ambalajının üstüne “coğrafi işaret amblemi” konulması zorunludur. Amblemin amacı, ürünün coğrafi işaret/geleneksel ürün olduğu konusunda tüketiciyi bilgilendirmek ve denetleme faaliyetlerini kolaylaştırmaktır.
 
Tescilli coğrafi işaret ile birlikte amblemin kullanımı zorunludur. Coğrafi işaret, “Antep Baklavası”, “Malatya Kayısısı”, “Aydın İnciri” gibi ürünlerimizin adları olup, bu adlar ürün üzerinde kullanıldığında, beraberinde amblemin kullanılması zorunludur.
 
Coğrafi işaret amblemi sayesinde ürün, benzerlerinden kolayca ayrılır, daha rahat ve yüksek değerle pazara sunulur. Yapılan birçok araştırma göstermiştir ki; özellikle kadın tüketiciler ve eğitim seviyesi yüksek tüketiciler coğrafi işaret tescilli ürünleri daha çok tercih ediyor. 
 
Coğrafi işret tescili, ürünün gerçek üreticisini korurken hem yerel hem de ülke ekonomisine büyük katkı sağlar.
 
 

COĞRAFİ İŞARETLE SİZDE ÜRÜNLERİNİZE %30 DEĞER KATIN.

Bir ürün yöresel ürün kategorisine girdiğinde piyasa değerinin yaklaşık %20 üstünde bir rakamla alıcı bulabilmektedir. Coğrafi işaretli (Cİ) ürünlerin ekonomik değerini ifade etmekte dünya örnekleri yol gösterici olacaktır. Örneğin, sadece coğrafi işarete konu ürünlerde Fransa ekonomisi sadece 2012’de 19 milyar Euro gelir elde etmiştir. 
 
Fransa’da coğrafi işaretli peynir, diğer peynirlere göre %30, şaraplar ise %230 oranında daha yüksek fiyata alıcı bulmaktadır. İtalya’da da benzer bir durum söz konusudur. Toscano yağları tescil edildikten sonra %20 oranında daha yüksek fiyatla satılmıştır. 
 
İhraç edilen Fransız şaraplarının %85’i coğrafi işaret taşımaktadır. AB genelinde yine 2012 verilerine göre, coğrafi işaretli ürünlerin toplam satış tutarı 57,5 milyar Euro’ya ulaşmıştır.
 

COĞRAFİ İŞARET TESCİLLİ ÜRÜN 385'E YÜKSELDİ

Adres Patent’ in yaptığı araştırmaya göre ülkemizde coğrafi işaret tescili alabilecek yöresel ürün sayısının 2 bin 500’e ulaşıyor. Yüksek “coğrafi işaret” potansiyeline karşın Türkiye’de henüz sadece 385 ürün için coğrafi işaret tescili alındı.
 
Göreceli olarak az olan bu rakam, Türkiye’de coğrafi işaret kavramının henüz tam olarak bilinmediğini ve öneminin yeterince anlaşılmadığının da en büyük göstergesi durumunda.  Başvuru aşamasındaki 403 ürünün değerlendirmesi ise devam ediyor.
 
Coğrafi işaretli ürün yarışında 33 ürünle başkent Ankara ilk sırada. 22 ürünle Şanlıurfa 2’nci, 21 ürünle Gaziantep 3’üncü, 14 ürünle İzmir 4’üncü, 12 ürünle Kahramanmaraş 5’inci, 10 ürünle Mersin ise 6’ncı sırada.
 

COĞRAFİ İŞARET TÜKETİCİYİ KORUYOR

Coğrafi işaret herhangi bir ürünün kendini koruma altına aldığı kadar doğrudan üreticinin dolaylı olarak da tüketicinin korunmasına yönelik bir uygulama olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yolla belirli ürünün üretiminde tüketici aleyhine olabilecek olumsuz uygulamalar ve taklit ürünler de kontrol altına alınacaktır. 
 
Tüketiciyi koruma konusunda denetimin önemli “Ürünü sadece tescil ettirmek yetmiyor. Ürünü tescil ettiren belediyelerin veya ticaret-sanayi odalarının, o ürünü denetlemeleri gerekiyor. Bir coğrafi işaretin tescil ettirenlere ekonomik fayda sağlayabilmesi için, denetim mekanizması şart”
 

“STK’LARA ÖNEMLİ GÖREVLER DÜŞÜYOR”

Dünyadaki gelişmelere paralel olarak ülkemizde de coğrafi işaretli yöresel ürünlere ilgi büyük oranda artmıştır. Artan ilgi ile birlikte hem tüketiciyi hem de coğrafi işaretli ürünlerin korunması daha da büyük önem kazandı.
 
Coğrafi işaretli ürünlerin denetim yetkisi
 
Coğrafi işaret tescil başvurusunda bulunan, ürünün üretimi, işlenmesi veya ilgili diğer işlemleri hakkında yeterliğe sahip, yasal kuruluş biçimine bakılmaksızın herhangi bir dernek, birlik veya benzeri örgütten oluşan tarafsız bir denetim merci oluşturmakla yükümlüdür. Denetim hükümlerine uygun olarak denetim biçimini ayrıntılı olarak açıklayan ve örnek denetim tutanağını da içeren bilgi ve belgelerin başvuru formunda bulunması gerekmektedir.
 
Denetim aşamasında Sivil Toplum Kuruluşlarına büyük rol düşmektedir. Dolayısıyla coğrafi işaretli ürünlerin kontrolünde, fiziki şartların oluşturulması noktasında STK’lar elini taşın altına koymalı.
 

COĞRAFİ İŞARET NEDİR?

Belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri itibariyle kökenin bulunduğu bir yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü gösteren ad veya işaretlere “coğrafi işaret” (Cİ) denir. Coğrafi işaret tescili ile ürünlerin standartları, geleneksel özellikleri ve üretim metotları koruma altına alınır. Coğrafi işaretler, tek bir üreticiyi değil, belirli şartlar altında üretim yapan kişi ya da firmaların tümünü korur.